Jobb, trender och eventuell galenskap
”Här kommer lite ärlighet och ödmjukhet inför i morgon… Vill ha din input på vilken nivå av galen jag är på”
Jag har precis haft ett möte med en verksamhetsutvecklare och tech-profil i Göteborg. Framstående utan att vara utstående. Intraprenören som gör entreprenörens jobb internt. Personen som vågar vara obehaglig och stå kvar, givet att något förändras. Det var nästan tre år sedan vi träffades för första gången och vi tog upp kontakten tack vara den uppmärksamhet min förra post fick på LinkedIn. Med sina nu 22500 visningar har den drivit mer trafik än Academic Work, H&M och Volvo Group under samma tidsperiod. En vecka. En utvecklare som vill byta jobb. Vad säger det?
Det säger att vi behöver börja organisera oss annorlunda. När varje utvecklare kan välja på tio jobb hjälper vi till att skapa en arbetsmarknad som inte är sund. De är lika bra eller dåliga som alla andra men blir automatiskt ”rockstars” och ”heroes” medan det går 200 ansökanden per HR-roll. Vilken typ av mentalitet skapas bland personer i den yrkesgruppen?
Detta fenomen har triggat mig till att tänka vidare på Göteborgs startup-scen. Vill vill ju förändra något! Men hur? Vad som ofta händer, i alla fall inom tech-bolagen, är följande: Ett företag startas upp av någon eller några nytänkande själar. Entreprenörer. Folk som vill förändra. Därefter behöver de snabbt hitta rätt folk (läs utvecklare), bygga kultur och produkt.
Utmaning 1. Hitta rätt folk. ”Vi är unika och coola”. Vad bra, hur då? Att skriva annorlunda jobbannonser är inte att vara unika. Att prata om hur kul man har på jobbet samtidigt som personalen är superstressad är inte att vara unika. Att prata om kvalité och samtidigt premiera kvantitet är inte att vara unika. Eller kvalitativa för den delen.
Att söka efter folk som inte finns är också en trend. Vad ni kan göra istället? Hitta rätt personer och lär upp dem internt samt anställ engelsktalande kompetens. Det finns så många kompetenta personer som redan är i Sverige men som inte får jobb på grund av språket. Dessa personer sitter redan på kompetensen. Språk, det lär man sig.
Utmaning 2. Bygga kultur. Utmaningen här är ofta att kulturen sitter i, eller bärs av, någon eller några personer. Om den eller dom slutar försvinner kulturen. Det är inte en företagskultur, det är en personkultur. Utmaning två avseende kulturbyggandet är att det tenderar att bli en uppstartskultur på temat: ”Det är creddigt att jobba – ASMYCKET. Annars passar man inte här.” Jag pratar inte om ASMYCKET i ett halvår, jag pratar i det här fallet om det som en konstant. Fråga: är ni på väg att hitta den magiska formeln för att tillverka guld eller missar ni poängen?
3. Bygga produkt. Något som blir svårt utan rätt recept för utmaning 1 + 2. Det kan gå, ett tag, men det skalar inte på lång sikt.
Tanke: Om det nu är så att det lätt blir en person- och inte organisationskultur borde vi inte organisera oss annorlunda? Är det rimligt (läs mänskligt) med storbolag? Vilket är det optimala sättet för oss människor att organisera oss på? Och en annan tanke: Om nu 80 procent av arbetet görs på 20 procent av tiden, borde vi inte kika lite närmare på det?
Vilken nivå av galen du ligger på? Well, om du är galen är jag det med.
Tack för ett fint samtal.
Kärlek /A