Transparens ftw – eller?

Måste man kunna stänga något, för att detsamma ska kunna öppnas?

Jag funderade lite på det nu precis. Jag skulle nämligen försöka stänga träluckan till fönstret på en av mina dubbeldörrar. Jag har försökt stänga den förut och aldrig lyckats men försöker ändå enträget att göra just det typ en gång i månaden. Nytt år nya möjligheter, tänkte jag. Tydligen inte. Gissningsvis består problemet i att det säkert över hundra år gamla träet i fönsterluckan har svällt upp på grund av fukt. Luckan har helt enkelt växt ur fönstret. Men ändå fortsätter jag. Denna gång kanske.

Var det inte Einstein som definierade idioti som att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat? Själv definierar jag nog envishet på det sättet. Möjligen en envis idiot. Eller vet ni vad, idiot är ett hemskt ord. Stryk det.

Åter till inledningen. Kan något vara helt öppet om det aldrig går att stänga? Jag tänker direkt på företagsvärlden och vikten av att, som företag, vara transparent. Är transparens alltid en form av öppenhet eller ligger det ibland en dold (stängd) agenda bakom i stil med “företag som jobbar aktivt med transparens omsätter mer”. Är företagen transparenta även med den tanken, i sådana fall?

På det temat dyker osökt ordstäven att leva som man lär, att äta sin egen medicin och skomakarens barn upp. Varför är det så ofta vi predikar för de redan troende för att sedan gå hem och skita i vad vi själva sa? Jag vet inte hur många gånger jag i intervjusammanhang fått höra om “Det Där” (ofta management-) företaget som predikar om att pengar inte är ett mål utan ett resultat för att sedan – bakom lyckta dörrar – använda just omsättning som piska.

Just det, dessa företag är givetvis högst medvetna om att piska-/morot-tänket inte fungerar. De håller nämligen kurser om det i bästa Daniel Pink-anda och tänker själva börja efterleva det – så snart den finansiella situationen förbättrats. Just nu är fokus INTÄKTER. Men säg inte det till våra kunder. Om vi copy-paste:ar det andra redan har skapat kan vi sälja det för ännu mer pengar och skapa värde för våra kunder. Ju.

Kan något vara öppet, om det aldrig är stängt?

Kanske hade det varit bättre för dessa företag att stänga in sig, och titta på sin skugga. Oj, vi lever inte som vi lär. Ska vi prata lite om det som samtliga våra anställda redan insett, innan de säger upp sig? Kanske blir saker och ting öppna – på riktigt – först när vi vågar titta på vad det egentligen är som vi har stängt in. Bättre att öppna upp, och vara mänsklig, än att stänga in och vara fejk. Annars kanske personalen växer ur företaget, liksom träluckan växer ur fönstret. Det fungerar helt enkelt inte längre.

#transparensftw – eller?

 

Vi använder cookies från tredje part. Läs vår Cookie Policy för mer information.